Februari zonder alcohol

In februari gingen we met enkele bestuursleden, onder motivering van schepen Dirk Martens, de uitgaging aan om een maand lang geen alcohol te drinken. Zo ervaar je wat een maand zonder met je doet. Het is niet zozeer een kwestie van jezelf iets te ontzeggen: je wint er vooral bij.

Een glas wijn bij het eten, een pint na het sporten: voor velen maakt het deel uit van de dagelijkse routine. In 2013 dronk 82% van de Belgen alcohol, ook al brengt dat nogal wat risico’s met zich mee. Het beïnvloedt je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Het heeft ook impact op je veiligheid en op je gedrag.

Een initiatief van Stichting tegen Kanker en De DrugLijn

In 2017 sloegen De DrugLijn en Stichting tegen Kanker de handen in elkaar. Met ‘Tournée Minérale’ daagden ze iedereen uit om een maand lang geen alcohol te drinken. Het enthousiasme was enorm: meer dan 120.000 Belgen schreven zich in. De redenen om mee te doen waren heel uiteenlopend: om te werken aan de gezondheid, om te zien of de uitdaging vol te houden was, om kankeronderzoek te steunen... Dat er goede redenen zijn om een maand geen alcohol te drinken is duidelijk. Dat zijn trouwens geen loze woorden. UGent deed een onderzoek bij de deelnemers van vorig jaar. 9 op de 10 zei minstens één van de voordelen ervaren te hebben.

Wij zijn alvast blij dat we hebben meegedaan!