Februari zonder alcohol

Het is al een paar jaar een opkomende rage: een hele maand geen druppel alcohol drinken. Tot nu toe waren dat voornamelijk spontane beslissingen van individuen. De Gezonde Gemeenten van regio Schelde-Leie (Gavere, Kruishoutem, Sint-Martens-Latem, Deinze, Wortegem-Petegem, Kluisbergen, Zingem en Nazareth) willen nu op dit enthousiasme inpikken.

Deze nieuwe sensibiliseringscampagne is een initiatief van VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs), de Stichting tegen Kanker en lokaal van Logo Gezond+, PISAD en Drugpunt. De actie roept alle Belgen op om in februari alcohol één maand lang af te zweren.

Samen met de schepenen uit deze regio roept onze schepen Dirk Martens de inwoners van de regio op samen met hen de uitdaging aan te gaan. In februari zullen ze zelf geen alcohol drinken. Ze vragen aan de inwoners om hun voorbeeld te volgen of om te matigen met alcohol. Dit is ook een belangrijke boodschap in de campagne die ze samen ondersteunen: ‘Langer genieten is … matigen met alcohol’.

Schepenen van de andere gemeenten die al zeker meedoen: Trees Van Hove (Deinze), Rita Vande Moortele (Kruishoutem), Isabelle Van den Dorpe (Wortegem-Petegem), Viviane De Preester (Nazareth), Trees Van Hove (Deinze), Linda Van den Abeele (Kluisbergen), Tanja Eeckhout & Dirk Martens (Gavere), Kristof Vanden Berghe (Sint-Martens-Latem), Stefaan Vercamer (Oudenaarde) en Gerrit Depaepe (Zingem).

Meer van Zonder is gezonder

“Alcohol is bijna niet meer weg te denken. Belgen zijn Bourgondiërs. We genieten graag van lekker eten en daar hoort voor velen ook een glaasje bij. Waar we niet meer bij stilstaan is dat er ook wat risico’s verbonden zijn aan dagelijks alcohol drinken. En dat niet alleen voor problematische drinkers.”, vertelt Dirk Martens als schepen van gezondheid in Gavere. Ze richten zich dan ook op al de inwoners of ze nu veel of weinig, dagelijks of wekelijks drinken.

Alcohol heeft invloed op bijna alle organen in het lichaam en hangt samen met ongeveer zestig verschillende aandoeningen. “We kennen allemaal de kater als gevolg van overmatig alcoholgebruik. Die is relatief onschuldig. Maar er is ook een verband met heel wat ernstigere gezondheidsklachten, zoals een black-out, hartklachten, leveraandoeningen. En er worden steeds meer linken gelegd tussen alcohol en het voorkomen van verschillende kankers. We associëren alcohol graag met genieten maar we vergeten soms dat het ook een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van leven.”, verklaart Dr. Luc Van Braeckel uit Deinze.

Zo goed als het voltallige schepencollege volgt het voorbeeld van Dirk om in februari geen alcohol te drinken.

Wie wil deelnemen aan de actie kan zich inschrijven op:

www.tourneeminerale.be