Dirk werkte mee aan campagne 'veerkrachtige gemeente'

07-10-2015

Een op 3 Vlamingen voelt zich niet goed in zijn vel. Tijd om hier iets aan te doen dachten Deinze, De Pinte, Gavere, Nazareth, Kluisbergen, Kruishoutem, Oudenaarde, Sint-Martens-Latem, Wortegem-Petegem en Zingem begin dit jaar! De Campagne ‘veerkrachtige gemeente’ is een succes en loopt nog tot het einde van het jaar. De lancering van de wensmuur in Nazareth, aan de vooravond van de Werelddag Geestelijke gezondheid (10 oktober), bleek een geschikt moment om de geleverde inspanning in de kijker te plaatsen. De 10 schepenen gaven er hun ervaringen, wensen en toekomstplannen bloot.

De focus van de campagne ligt op het thema geestelijke gezondheid, waarbij de  gemeenten maximaal inzetten op het versterken van de veerkracht van hun burgers. Na de lancering van hun promofilm communiceerden de 10 veerkrachtige gemeenten hier verder over en organiseerden ze tal van activiteiten. Elk met hun waardevolle tips voor een gezonder en gelukkiger leven uit de Vlaamse ‘Fit in je hoofd’ campagne (www.fitinjehoofd.be).

Alvast enkele cijfers

31 activiteiten werden georganiseerd. Enkele van hen staan in het najaar nog gepland.

14.450 postkaarten werden verspreid via gemeente en OCMW met de 10 stappen van ‘Fit in je hoofd’  en enkele erkende hulplijnen als het even wat moeilijker gaat.

Reeds 19 artikels verschenen om dit onderwerp verder bespreekbaar te maken

Terugblik: Schepenen aan het woord

De activiteiten richtten zich stuk voor stuk op de ‘geestelijke gezondheid’ van de burgers en werden – ondanks het toch niet zo evidente thema- heel positief onthaald. “We hebben ondervonden dat we een eerder zwaar thema ook op een positieve manier kunnen aanpakken” vertelt Isabelle Van den Dorpe,  schepen van Wortegem-Petegem: “De vrouwenavond die georganiseerd werd, werd erg gesmaakt. Treffend was dat iedereen zich  aangesproken voelde door de 10 tips van ‘Fit in je Hoofd’”. Dit was ook het geval met grote opkomst in  Zingem en Kruishoutem. In Gavere werd met succes een vorming voor onthaalouders georganiseerd en zijn er plannen rond zelfzorg met het personeel, Schepen Dirk Martens: ‘werknemers moeten zich ook door de werkgever gesteund voelen in het vinden van de balans werk-privé.’ Ook De Pinte had een aantrekkelijk aanbod met o.a. een workshop grenzen stellen, lachyoga en het delen van geluksplekjes (#geluksplek #gemeentedepinte), OCMW voorzitter Eva De Schryver: “wij streven ernaar dat iedereen energie kan halen uit een fijne plek, dicht bij huis. Tot slot geef Kristof Vanden Berghe, schepen van Sint-Martens-Latem, treffend aan dat mensen samenbrengen en daarvoor de juiste omstandigheden creëren, belangrijker is dan ooit in onze steeds sneller wordende samenleving. Hier speelde de campagne heel goed op in.

Toekomstperspectieven

‘We zitten bijna aan het slot van de campagne “veerkrachtige gemeente”. Maar “slot” is eigenlijk een verkeerd woord’, benadrukt Linda Van den Abeele, OCMW-voorzitter van Kluisbergen: ‘Het is eerder een start om te blijven werken aan het mentaal welzijn van de burgers.’ Stefaan Vercamer (OCMW Oudenaarde) en Trees Van Hove (Stad Deinze) treden haar bij: ‘wij hopen dat alle gemeenten dit thema blijvend agenderen en bespreekbaar maken voor alle doelgroepen, als onderdeel van hun gezondheidsbeleid binnen het label “gezonde gemeente”’.

Lancering wensmuur in Nazareth

Ook Nazareth zit in de toekomst niet stil.  Na de postkaartactie “geef eens een compliment cadeau” in april worden alle inwoners uitgenodigd om warme boodschappen en wensen vol geluk te bevestigen aan een echte wensmuur. Op die manier draagt iedereen zijn steentje bij tot het geluk in de gemeente. Schepen De Preester: ‘We zijn immers voortdurend op zoek naar het ultieme geluk, waardoor we vergeten dat de mooie dingen vaak in een klein hoekje schuilgaan’. De wensmuur is mobiel en zal rondreizen om zo overal wat geluk te verspreiden. Het streefdoel is dan ook een wensmuur vol positieve boodschappen, die mensen dichter bij elkaar brengt.

Hierbij de specifieke wens van Dirk:

"Ik wens in te zetten op het personeel van Gavere. Werknemers die zich door hun werkgever gesteund voelen bij het zoeken naar een ideale balans tussen werk en privé zetten zich meer in."

Het volledige persbericht vindt u als bijlage.